Wisła: wycieczka na Baranią Górę i Polanę Przysłop

by fajnyrodzic

Wycieczkę na Baranią Górę najlepiej rozpocząć z przystanku PKS Wisła Czarne Fojtula, do którego kursują (choć rzadko) autobusy z centrum Wisły. Nieco dalej, tuż przed wejściem na szlak, jest też duży parking samochodowy.

Barania Góra (1220 m n.p.m.)

Góra leży na granicy powiatów cieszyńskiego i żywieckiego. Szczyt znajduje się na terenie miasta Wisła. Na jej szczycie znajduje się ogólnodostępna, stalowa wieża widokowa, oferując panoramę gór trzech państw: Polski, Czech i Słowacji. Widok z niej obejmuje: Beskid Śląski, Beskid Mały, Beskid Makowski, Beskid Żywiecki z Babią Górą, Tatry, Góry Choczańskie, Małą Fatrę, Góry Strażowskie, Jaworniki i Beskid Śląsko-Morawski, a przy szczególnie dobrej widoczności nawet Jesioniki należące już do Sudetów.

Z obszaru źródlanego położonego na zachodnich stokach, wypływają dwa z trzech potoków źródłowych Wisły: Biała i Czarna Wisełka. Wybrana przez nas trasa na szczyt rozpoczyna się wzdłuż Białej Wisełki, a kończy wzdłuż Czarnej.

Barania Góra – trasa w pigułce:

• Z Wisły Czarnego Fojtula wyruszamy niebieskim szlakiem turystycznym, którym docieramy aż na szczyt (2,30 h)
  • Ze szczytu schodzimy za znakami czerwonego, niebieskiego i zielonego szlaku (razem) do schroniska na Polanie Przysłop. (45 min)
  • Ze schroniska schodzimy czerwonym szlakiem w kierunku Przełęczy Kubalonki (15 min)
  • Po 15 minutach odbijamy na czarny szlak, prowadzący do Wisły Czarne (1,15 h)

Wycieczkę rozpoczynamy z przystanku PKS Wisła Czarne Fojtula, do którego (chociaż rzadko) kursują autobusy z centrum Wisły. Kawałek dalej znajduje się też duży parking samochodowy. Piechotą szlibyśmy tam ok 1,5 h.
Z Czarnego Fojtula wyruszamy niebieskim szlakiem turystycznym, który w około 2,5 h powinien doprowadzić nas prosto na Baranią Górę. Pierwsze kilometry trasy biegną asfaltem wzdłuż Białej Wisełki.

Następnie odbijamy w prawo w drogę gruntową. Dalej szlak wiedzie przez las, mocniej w górę po kamieniach i korzeniach drzew.

Z 15 metrowej wieży roztacza się wspaniała panorama 360 stopni.

Ze szczytu kierujemy się w trójkolorowym szlakiem: czerwono- niebiesko- zielonym w kierunku Polany Przysłop. Na polanie (900 m n.p.m.) znajduje się schronisko PTTK Przysłop pod Baranią Górą, które w latach 1925–1979 działało w drewnianym pałacyku myśliwskim Habsburgów, a od 1979 funkcjonuje w murowanym, trzypiętrowym budynku.

Ze schroniska wyruszamy czerwonym szlakiem w stronę Kubalonki. Początkowo idziemy szeroką, utwardzoną drogą, która wkrótce ostro skręca w lewo, a szlak biegnie dalej leśną ścieżką w dół. Po pokonaniu dość stromego odcinka, docieramy do asfaltowej drogi, wzdłuż której płynie Czarna Wisełka. Ta druga zaprowadzi nas do przystanku PKS Wisła Czarne. Autobusy nie jeżdżą zbyt często, ale przy zejściu stoją też busy.